Onderwateravonturen en mooie stranden - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jessica Zhou - WaarBenJij.nu Onderwateravonturen en mooie stranden - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jessica Zhou - WaarBenJij.nu

Onderwateravonturen en mooie stranden

Door: Lisa en Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

04 Augustus 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

Dag lieve iedereen,

We zitten nu op een van de Gili eilanden (Gili Trawangan) en het is echt prachtig!!! Mooie witte stranden, heldere blauwe zee en een geweldig onderwaterwereld!

De dag na ons vorige verhaaltje belde Dan 's ochtends dat hij onze kant op zou komen om daar te kijken wat de plannen voor die dag zijn. De waterval waar we naartoe wilde bleek droog te staan (ivm droogseizoen) en de man van ons hostel raadde ons aan om naar de GitGit watervallen te gaan. We wouden eerst scooters huren, maar aangezien die watervallen best een heel eindje rijden waren, besloten we een privechauffeur in te huren om ook andere plekjes verder van Lovina te bezoeken. We gingen eerst naar de watervallen; bij de ingang bood een tourguide ons aan om voor 150.000 RP alle drie de watervallen te laten zien. Zonder tourguide zou dit 'niet mogelijk zijn'. Gelukkig zijn we er niet op ingegaan, want bij de ingang bleek het maar 10.000 RP te zijn. De eerste waterval was echt supermooi! Hij was groot en het water was vet helder, dus hebben we erin gezwommen. Echt gaaaaf! Daarna zijn we naar de tweede waterval gelopen, waar je vanaf 3 meter af kon springen, maar we wisten niet dat dat die waterval was, dus hebben het niet gedaan. De derde waterval was tricky om te vinden. Het zou 1km lopen zijn volgens een local, maar we kwamen terecht in de bushbush. Dus gingen we terug naar die vrouw en ze bood ons aan om ons te brengen, maar natuurlijk weer voor best een hoop geld. We besloten om het nog een keer te proberen en kwamen onderweg een paar kleine kinderen tegen, 1 van hun zei superschattig: "Tourguide, yes?!" en keek ons met lieve oogjes aan. We konden hem niet weigeren dus lieten we ons voor 30.000 RP door onze mini-tourguide brengen. Onderweg liet hij ons kretekblaadjes aan de boom ruiken, plukte die vanalles om aan ons te geven en huppelde hij makkelijk de bergen op en af. Na een best lange tocht (sowieso geen 1 km) kwamen we bij wederom een prachtige waterval. Dit keer was er een mooie regenboog in het water naast de waterval te zien! Echt... Watervallen zijn fantastisch.. Na 4 uur bij de watervallen te zijn geweest gingen we Babi Guling eten als lunch. Dat is een heel varken aan een spies en alle onderdelen worden geserveerd met verschillende kruiden en op verschillende wijze bereid. Het is typisch Balinees, omdat de andere eilanden grotendeels moslim zijn. Na de lunch zijn we naar een hindoeistische tempel bij een meer geweest. Het uitzicht was mooi, maar de tempel was echt niet boeiend. Daarna zijn we doorgegaan naar een 'viewpoint' nog hoger in de bergen, waar je de twinslake tussen een paar hoge bergen kon zien. Daarna zijn we verder gereden naar de rijstvelden; supermooi! Vooral omdat er zoveel rijstvelden naast elkaar lagen:) Vervolgens gingen we naar een boeddhistische tempel die echt indrukwekkend was! De laatste stop van de dag was een natuurlijke 'hotspring', maar voor ons leek het een zwembad met warm water haha, dus zijn daar snel weggegaan. We waren helaas net te laat voor de zonsondergang op het strand, dus zijn we naar Kakatua (ons lievelingstentje) gegaan om te eten. Na wat cocktails en bintangs vroeg de cocktailmaker of we met hem en de eigenaar shisha (waterpijp) wouden roken. Het werd uiteindelijk een heel gezellig avondje, maar moesten helaas afscheid nemen van Dan.. (Afscheid nemen blijft moeilijk, maar hoort er helaas bij).

De volgende dag hebben we heel de dag lekker aan het zwembad bij ons hostel gelegen en gechillt. Jess kwam 's ochtends de cocktailmaker tegen en hij vroeg of we die avond weer shisha kwamen roken met hem. Dus na een lui dagje zijn we weer in onze stamkroeg beland. Daar kwamen we twee meiden tegen. Toen we het hadden over de Gili-eilanden, raadde ze ons sterk aan om zeeziekpillen te halen, want de boottocht zou verschrikkelijk zijn. Bij hun boottocht had letterlijk ie-der-een gekotst. Voor de zekerheid zijn we naar de pharmacy gegaan. Op de terugweg liepen we door een dondere straat en opeens stapte Lies in een gat zonder bodem, waardoor ze hard op de grond viel. Gelukkig is er niks ernstigs aan overgebleven, op een paar schaafwonden en kapotte slippers na. Lang leve de tetanusprik en de betadine!

We waren voorbereid op de boottocht.. Maar dit was echt horror. Om 6 uur 's ochtends werden we met een auto opgehaald en naar Amed gebracht, waar de boot naar de Gili's zou vertrekken. De boot was klein en er moesten behoorlijk wat mensen ingepropt worden.. De eerste paar minuten waren nog grappig en zat iedereen te dollen over de flinke golven die er waren. Later vond niemand het grappig meer en leek het alsof we in een achtbaan van 1.5 uur zaten; sommige mensen dachten dat ze dood gingen haha. Voor ons gevoel duurde het ook letterlijk eeuwen en steeds meer mensen moesten overgeven (De kotszakjes hingen al klaar). Het was echt de verschrikkelijkste boottocht die we allebei ooit hebben meegemaakt. Wij voelden ons ondanks die zeeziekpillen niet relaxt en na een tijdje trok Jess het niet meer en was zij ook de dupe. Uiteindelijk was 90 procent van de boot supermisselijk, en had de helft van de boot gekotst. Wat waren we blij toen we onze voeten op het prachtige witte strand van Gili Trawangan zetten. Na een tijdje bijkomen, zijn we op zoek gegaan naar een hostel. We werden door 1000 mensen aangesproken en hadden daar echt geen zin in na die reis, dus hebben we best wat hostels bekeken en weer weggegaan. Uiteindelijk vonden we een schattig (roze) bungalow voor best goedkoop bij een locale vriendengroep/familie. De jongens waren superlief en we voelde ons meteen thuis (enige nadeel zijn de rode vieze wormen in de douche, paar grote kakkerlakken, de koude douche en de krioelende rode miertjes; maar schijnbaar is dat overal op dit eiland;)). Deze dag hebben we he-le-maal niks gedaan;) Lekker op het strand gelegen en bijgekomen van de boottocht (Ja.. ZO heftig was het..) 's avonds wouden we lekker uiteten, maar toen we langs alle strandtenten liepen, was alles leeg! We liepen toch nog een stukje verder om te kijken hoe of wat, en ineens liepen we langs een plein waar het MEGA druk was vol met allemaal kleine eetkarretjes en lange tafels (parade-achtige sfeer) met lokaal eten. Hier hing iedereen dus uit;) Natuurlijk zijn we aangeschoven en hebben daar lekker gegeten.

De volgende dag hebben we uitgebreid ontbeten; dit eiland is nu zo toeristisch geworden, dat je overal lekkere cappuchino's en westers ontbijt kan krijgen. Daarna zijn we naar een duikschool gaan zoeken, want Jess wilde haar PADI halen. We kwamen bij een groot, maar heel persoonlijk duikschool uit, wat meteen goed voelde, dus besloot Jess daar haar PADI te halen. Toen zijn we naar het strand gegaan en 's avonds voor zonsondergang zijn we naar het zuid-westen van het eiland gelopen, waar we een prachtige zonsondergang hadden en de zon heel mooi in de zee hebben zien verdwijnen.

De dag daarna begon Jess d'r PADI cursus. De cursus bestaat uit drie volle dagen met 2 zwembadlessen, veel theorielessen en 4 duiken (2 op 12 meter en 2 op 18 meter). Om half 9 gingen we naar de duikschool, de duikinstructeur (James) stond al op Jess te wachten. Vandaag moest ze samen met een Frans meisje een zwembadles doen, paar delen theorie en 1 duik. Lies bleef om te kijken, omdat ze misschien een dagje wou duiken. James was echt een supergoeie instructeur en ook heel chill. De eerste duik ging in het begin even lastig, maar eenmaal onder water was alles goed. Heeel veel mooie visjes gezien en een paar grote turtles! Echt bizar om te beseffen dat er echt een hele wereld onder water is (laatste keer duiken was op Ko Chang, dus inmiddels 2 jaar geleden). Na een zware dag zijn we weer naar de nightmarket gegaan om te eten en hebben we met een van de locals van onze homestay gekletst over ons, maar ook vooral zijn leven hier. Hij werkt 7 dagen per week, van 7 uur s' ochtends tot 17uur, zonder weekend en zonder vakanties en verdient nog geen 100 euro per maand! Zijn familie woont in Lombok en ziet hij max 1 keer per maand. Zo zijn er nog veel dingen en verhalen van verschillende mensen die ons echt raken hier.

Lies had besloten om toch te gaan duiken, dus zijn we samen om 8 uur gaan ontbijten. Daarna moest Jess eerder bij de duikschool zijn voor haar 2.5 uur durende zwembadles (wat trouwens heel chill was). Later kwam Lies met haar instructrice (Renee) ook het zwembad in. Ondanks problemen met haar linkeroor, ging het in het zwembad heel goed. Jess moest nog wat theorie doen en daarna gingen we samen na de lunch de boot op met nog een paar anderen. We zouden met z'n vieren gaan duiken (de twee instructeurs en wij), Jess moest skills doen in het water, dus zij gingen eerder naar beneden en zouden daarna op Lies wachten. Lies kwam echter niet haha. Eenmaal een halve meter onderwater voelde lies gelijk haar oren en kwam er water in haar masker waardoor ze in paniek raakte en naar boven wilde. Hoewel renee voorstelde het nog een keer te proberen toen lies wat rustiger was, besloot lies toch dat ze liever terug naar de boot ging. Achteraf had ze liever wat meer zwembadlessen gedaan voordat ze de zee in zou gaan, maar ze had het wel geprobeerd. Jess haar duik ging heel goed en alle skills waren goed gedaan. Bij de duikschool vroeg een van de eigenaren of we mee op stap wilde, maar we waren allebei zo uitgepuft, dat we na het avondeten naar bed zijn gegaan.

De wekker ging om 6.45 voor Jess vandaag. Haar laatste dagje duiken hier was al aangebroken (tijd gaat echt veelste snel hier!). Om 8 uur moest ze alle duik equipments klaarzetten en om 8.30 gingen ze de boot op. De duik was dit keer 18 (stiekem 19) meter en echt fantastisch! Jess en James hebben een zeeslang gezien, nog meer verschillende kleuren, vormen en maten visjes, een inktvis ed. Echt onwijs mooi! Na de duik nog wat theorie en toen twee uurtjes chillen. Lies kwam even langs om te lunchen en daarna gingen Jess en James powernappen. Weer fris en fruitig was de laatste duik alweer aangebroken. Dit keer bij een bekend wrak (bounty wreck), waar ze dus door en om heel het wrak hebben gedoken. Er lagen zelfs fietsen op de bodem! Vol met koralen en visjes die erop waren gegroeid. Elke duik was op een andere locatie, dus waren er steeds weer nieuwe visjes en koralen. Dit keer een goude krab gezien en clownvisjes geaaid. Na de duik even bijgekomen en toen de final exam gemaakt ennn GEHAALD! haha, dus PADI is in tha pockettttt!

Morgen gaan we twee dagen chillen met onze billen op Gili Air en daarna gaan we richting Lombok om de Rinjani vulkaan (2e grootste vulkaan van Indonesie) te beklimmen in 4 dagen. Gister hadden twee jongens ons gewaarschuwd (zij waren net terug van de 3 daagse trekking) en zeiden dat dit het zwaarste was, wat zij in hun hele leven hadden gedaan.... Duss... To be continued.......;)

Heel veel liefs vanuit de Gili eilanden
xx

• 06 Augustus 2013 - 12:15

Esmeralda:

Weer een prachtig verhaal!
    Jess gefeliciteerd met je PADI ennn... Dat je CLOWNvisjes hebt geaaid!
    Ik ben trots op je ;)