Open voetjes en Bali Belly - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jessica Zhou - WaarBenJij.nu Open voetjes en Bali Belly - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jessica Zhou - WaarBenJij.nu

Open voetjes en Bali Belly

Door: Lisa en Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

28 Juli 2013 | Indonesië, Lovina

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Bedankt voor jullie reacties, mailtjes en berichtjes! De tweede week was gelukkig een stuk relaxter. We merkte al snel dat de mensen in Bali heel anders zijn dan de mensen in Java. Dat heeft deels te maken met het geloof (Hindoeisme overheerst in Bali en Islam in Java) en deels met de cultuur. De locals zijn op beiden eilanden vriendelijk, maar in Bali zijn ze ook oprecht geinteresseerd in jou en niet alleen in je geld (natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals sommige lieve locals die we in Java hebben ontmoet).

Maargoed, na 2 dagen bijkomen in Kuta zijn we richting het zuiden van Bali gereist en zijn we in Bingin terecht gekomen. De laatste avond in Kuta hadden we een andere backpacker ontmoet die ons een hostel aanraadde aan het strand. Dus eenmaal in Bingin aangekomen zijn we op zoek gegaan naar dat hostel (Susie's warung). Het hostel lag inderdaad letterlijk aan het strand (vanaf ons balkon konden we bijna de zee induiken) en het witte strand is nog zo onaangeraakt puur en super rustig op een aantal surfers na. Susie's warung is een klein familiebedrijfje met maar 8 slaapkamers. Iedereen (ook de gasten) die daar zit is net 1 grote familie. Nadat we ons hadden gesetteld voelde Lies zich niet zo lekker, dus ging ze even op bed liggen. Na een hele dag op bed te hebben gelegen bleek ze het welbekende fenomeen "Bali Belly" te hebben (zoek maar op google als je niet weet wat het is;)). Jess is die dag bij het hostel op het strand gaan liggen en 'savonds met een paar Australiers, Fransen en een Nederlandse jongen de bekende Bintangs gaan drinken bij het hostel. De volgende dag voelde Lies zich gelukkig iets beter (door de ORS, de liters cola en de babycoconut:p) maar bleef voor de zekerheid nog uit de zon. Jess is toen met Richard (een Australier) gaan snorkelen. Toen ze te vroeg haar zwemvliezen uit had gedaan in het water haalde ze haar voet open aan een "reef". Gelukkig hadden de surfers er allemaal verstand van (been there done that), dus had Richard limoen op Jess dr voet gewreven (PIJNLIJK!!). Later had Paul (een andere Australier) er peroxide op gedaan en Sammy (een Deen) er zinkzalf op gedaan en als kers op de taart nog wat betadine.
Later zijn we met Thomas (Nederlandse jongen) en Richard (Australische jongen) met de scooter naar een strandbar in het zuidelijkste puntje van Bali gegaan om biertjes te drinken. Daar kwamen we op het idee om een kampvuur te bouwen, dus eenmaal terug bij Susie's zijn we hout gaan zoeken. Het was een hele fijne avond met een prachtige zonsondergang (we hebben al veel ongelofelijk mooie gezien) gezelligheid, diepe gesprekken, heldere sterren, volle maan en drankjes.

De volgende dag hebben we samen gesnorkeld, omdat Lies zich al veel beter voelde. We vonden Bingin ZO ontzettend fijn en hadden daarom besloten om daar langer te blijven. De rest van de dagen hebben we lekker aan het strand gelegen, boekjes gelezen, biertjes en cocktails gedronken, nieuwe mensen ontmoet, in barretjes gezeten, bij Susie's gehangen, prachtige zonsondergangen gezien en heerlijk elke nacht met het geluid van de golven in slaap gevallen. We merkte wel dat er vooral veel surfers waren in Zuid-Bali, vanwege de goede golven en de relatief rustige stranden.

Na 4 nachten moesten we toch echt afscheid nemen van dit fijne plekje en onze nieuwe familie. We zijn met de taxi naar Ubud, het midden van Bali, gegaan. Het is echt een cultureel stadje met overal artifarti schilderijen, houten kunstwerken en meubels, veel winkeltjes en vooral "zen". Er worden overal yoga cursussen gegeven en er is op elk hoekje van de straat een spa te vinden. We hadden een hostel aangeraden gekregen van een van de Franse jongens uit Bingin, dus daar zijn we meteen heen gegaan. Het was opzich een prima hostel, maar de kamer rook echt ontzettend muf (maar dan ook echt ontzettend muf) en alleen een koude straal als douche. Maargoed, een bed is een bed;)
We zijn meteen naar de monkey forrest gegaan. Jess had bananen gekocht, maar we hadden nog geen 3 stappen gezet of een aap besprong haar en rukte de bananen uit haar handen en rende snel weg; oftewel, snel onze zonnebrillen in onze tas gedaan. De forrest was mooi en aapjes kijken was leuk. We hebben allebei een aap op ons gehad en een beetje met ze gespeeld (supertof!). 'S avonds gingen we eten bij een leuk barretje waar live muziek was. De man was echt muzikaal en had een hele warme stem. Na een paar nummers vroeg hij of een van ons wou zingen, dus Jess wees naar Lies, maar ze durfde eerst niet. Na veel aandringen heeft ze toch haar debuut gemaakt!:P Er waren zelfs mensen op straat blijven staan om naar Lies te luisteren, hihi. Daarna zijn we even gaan internetten en toen weer terug naar dat barretje gegaan om cocktails te drinken en hebben na sluitingstijd met de zanger/gitarist en gastheer gekletst.

De volgende dag (gister) werden we om 9 uur opgehaald door een privechauffeur die ons naar verschillende plekken in Ubud bracht. We zijn eerst naar een traditionele Balinese dans gaan kijken, wat behoorlijk bizar was, maar wel leuk om te zien. Daarna zijn we naar een goud/zilver smit geweest om te zien hoe de mannen daar sieraden met de hand maakte. Daarna zijn we doorgegaan naar een Art galary waar we konden zien hoe schilderijen daar werden gemaakt door een community van Balinese schilders. Het was mooi om te zien dat iedereen een eigen stijl had, er zaten echt een paar mooie stukken tussen. Daarna zijn we naar 'the traditional house' gegaan, maar dat was zo opgezet en nep dat we het allebei niet boeiend vonden. Dus zijn we snel weggegaan en werden we naar een koffieplantage gebracht. Dat was wel tof om te zien! Eerst kregen we een rondleiding door de plantage en daarna mochten we zelf verschillende kruidenthee's en koffies proeven. De Kopi Loewak hebben we maar overgeslagen, wat gemaakt wordt van de koffieboon-uitwerpselen van dit katachtige dier. Toen zijn we met de chauffeur gaan lunchen bij een restaurant naast een prachtig rijstveld. De chauffeur kwam eerst heel 'stoer' over, maar tijdens het eten bleek hij heel verlegen te zijn en zelfs een jaartje jonger dan ons te zijn! We zijn nog meer te weten gekomen over de Balinese tradities, cultuur en het geloof. Onze laatste stop was de Air Terjun waterval. We werden afgezet boven op een berg naast de waterval, wat een prachtig uitzicht had over de waterval. We zijn als een van de weinigen (waarom? dat snappen we ook niet) naar beneden gewandeld om dichter bij de waterval te komen. Jess wou helemaal naar de waterval toe klimmen, hoewel dit niet helemaal kon (door de sterke stromingen) is ze wel HEEL dichtbij gekomen. De chauffeur zou meegaan, maar op de helft van deze minitocht is hij toch afgehaakt en is Jess alleen verder gegaan. De waterval was echt onbeschrijfelijk mooi!! Na deze lange dag heeft de chauffeur ons terug gebracht naar ons hostel en zijn we na het eten vroeg ons muffe bedje ingedoken.

Vanochtend werden we na het ontbijt door een shuttle bus opgehaald om naar Lovina te gaan (ligt in het noorden van Bali). In de bus hebben we een jongen uit California ontmoet. De busrit was verschrikkelijk oncomfortabel; met weinig zit- en been ruimte, heel veel hobbels en bochten. Gelukkig zijn we levend aangekomen en hebben we een prima hostel uit de lonely planet gevonden. We hadden met Dan (de jongen uit California) afgesproken om morgen samen naar een waterval te gaan waar je kan zwemmen. Lovina staat bekend om de dolfijnen, we weten alleen nog niet of we dat gaan doen. Je kan ze namelijk 'gegarandeerd' zien, omdat ze iedere ochtend tijdens zonsopgang opgejaagd worden met toeristenboten en daardoor boven water te zien zijn als ze wegzwemmen. Dit wordt echter niet aan toeristen vertelt, dus we gaan nog even op onderzoek uit. Verder heeft Lovina zwart zand. We wisten niet wat we daar van moesten verwachten, maar het valt reuze mee! Het is niet supermooi, maar we hebben ons prima vermaakt op het strand.

We zijn echt met volle teugen aan het genieten hier en hebben nog drie mooie weken in het vooruitzicht. We blijven waarschijnlijk drie dagen hier en gaan dan richting de Gili eilanden (JEEEEEEJ!).

Keep you updated!

Liefs uit Lovina

Ps. we worden wel he-le-maal lekgeprikt hier; spray of geen spray.. Grrr

• 28 Juli 2013 - 16:00

Nancy :

Geniet ervan meiden!! Leuk om te lezen, x

• 28 Juli 2013 - 17:56

Bas:

Klinkt goed! #genieten

• 29 Juli 2013 - 11:01

Esmeralda:

Gelukkig dat het allemaal beter gaat!
    Gaaf al die leuke dingen die jullie mee maken!
    Flink genieten van alles! xx

• 29 Juli 2013 - 15:06

Merel:

Oohh heerlijk om jullie avontuurtjes te mogen lezen! Ik kijk alweer uit naar de volgende. Doen jullie wel voorzichtig en met name Jes met dr paardentrap, voeten open en gevaarlijk dicht bij een vulkaan komen ;)? Xxxx

• 29 Juli 2013 - 15:07

Merel:

vulkaan = waterval. tussen water en vuur zit een dunne lijn, toch?

• 30 Juli 2013 - 17:59

Josefien:

Klinkt goed moppies! Maar wel oppassen hoor, twee van die dames op avontuur (ook al heb ik vertrouwen in jullie) blijft spannend! Zin om jullie bruine koppies straks weer te zien :) xxxxxx